DECEMBAR 2019 / FILM

NO  FOCUS

Dec09 ,,Jubilee” by Derek Jarman (1979)

Ako su pankeri tražili svoje ideologe u prvim nihilistima i kasnije nadrealistima nisu smeli da zaborave na Žana Bodrijara koji kaže: ,,Svaka stvar koja je izgubila svoju ideju nalik je na čoveka koji je izgubio svoju senku – on pada u sumanutost u kojoj se gubi. Od vremena seksualnog oslobađanja, lozinka je bila: maksimum seksualnosti uz minimum rađanja. Danas, san kloniranog društva bi bio pre obrnut: maksimum razmnožavanja uz što manje seksa. Nekada je telo bilo metafora duše, zatim je bilo metafora pola, a danas nije više metafora ni za šta, nego je mesto metastaze, mašinskog lančanog povezivanja svih procesa, jednog programiranja u nedogled bez simboličke organizacije, bez transcedentalnog cilja, u čistom promiskuitetu sa sobom koji je takođe i promiskuitet mreža i povezanih kola”.

NO  FOCUS

Dec10 PUNK AROUND THE CLOCK

,,The Birthday Party – Pleasure heads must burn” live at Hacienda(1982)

,,Izazvati čistu misao na svetlost dana ili biti joj privržen, jeste zadovoljstvo mladosti i svi svetlosni likovi ovoga sveta misli kao istinitost, sloboda, ljudstvo, čovek itd. obasjavaju i oduševljavaju mladalačku dušu. No ako je duh spoznat kao ono bitno, ipak je različito da li je duh bogat ili siromašan i zato želi da se obogati duhom, hoće se proširiti i želi da utemelji svoju carevinu, carevinu koja nije od ovoga sveta, upravo savladanog. Tako on čezne da postane sve u svemu, tj. mada Ja jesam duh, Ja nisam dovršeni duh i za savršenim duhom moram još da tragam. Time Ja ipak gubim, Ja koji sam Mene upravo pronašao kao duh, odmah ponovo Mene, time što se Ja pred savršenim duhom, kao jednim Meni ne vlastitim, nego onostranim klanjam i krijem moju ispraznost.”Maks Štirner

NO FOCUS

Dec11 – PUNK  YEARS

,,Crass – Semi detached,” early videos (1977-1984)

,,Anarchy in the UK” je bila jedna od sedam pesama koje su snimljene u julu 1976. na mašini sa četiri glave i predstavljala je sirov miks koji nije imao naročito jake gitare pa su producenti pojurili u studio sa mašinom koja je imala osam traka gde su dodate gitarekoje ,,paraju uši”. Sa tim trakama Malkolm MekLaren je napao muzičku industriju, koja oslabljena ekonomskom rizom i u poziciji kreativne apatije, nije, ipak, mogla da ignoriše pridošle novine od strane ekscentričnog butikaša umešanog u rokenrol i politiku. Posle kolapsa sa njujorškim bendom ,,Njujork Dols” Malkolm je izvršio invaziju sa novim pulenima koje je obukao u crnu kožu, prošaranu rajsfešlusima i auto-lakom iscrtanim znacimaanarhije. Bilo je to doba” SeksPistolsa.

NO  FOCUS

Dec 12 ,,Bob Marley live at Rainbow’’(1977)

Kada je Džunior Marvin sa gitarom početkom 1977. ušao u studio ,,Crna arka” i osmehnuo se Li Skreč Periju, obojica su znali da će prijateljstvo koje je začeto pre deset godina kod Koksona Doda ući u novu fazu. Marvin je seo na stolicu, popušio lulu punu gandže sa Perijem i zapevao:

“Policajci i lopovi na ulicama

Razdiru naciju sa pištoljima i municijom

Policajci i lopovi na ulicama

Plaše naciju sa pištoljima i municijom

Od Postanka do Otkrovenja

Sledeća generacija će biti, čuješ li me

Sva u kriminalu, dan za danom

Niko i ne želi da ih zaustavi

Svi mirotvorci su postali policajci

Čuješ li šta govorim …

Policajci i lopovi. “

.NO  FOCUS

Dec 13 GETTING HIGH ON SELFDESTRUCTION

,,Blank Generation’’ by Ullie Lommel(19)

Jedan od pionira pankerske scene koja se rađala oko njujorškog  CBGB-a sredinomsedamdesetih se ispovedio: ,,Svi pankeri koji su se tamo muvali su imalis lične reference: hamburgere, lošu muziku, šopingc entre. I svi smo bili belci jer crnci nisu bili uključeni u tustvar. Šezdesetih su hipici želeli da budu crnci dok smo mi govorili: jebeš bluz, jebeš  crnačko iskustvo. U to vreme nismo imali ništa zajedničko sa crncima i kao belački klinci, hteli smo da se dobro zezamo”. Ideja ,,dobrog zezanja” je podrazumevala i blagi oblik muške prostitucije koja je na neki način bila ispromovisana filmom ,,Ponoćnikauboj”. Iscepane farmerke i majice koje su noćni žigoli nosili na uglu 53-e ulice i Treće avenije inspirisalis u “Ramonse” koji su usvojili takvu vrstu imidža. Svi ti elementi kodirani u pank grupe iz Njujorka počeli su da vrše blagi uticaj na one iz Engleske. Krajem sedamdesetih, Pati Smit, Blondi, ,, Ramonsi”, ,,Talking Heads” i “Television” su već naginjali ka mejnstrimu dok je Evropa bila pred eksplozijom nove muzičke i modne estetike. Mnoga pitanja te estetike su visila u vazduhu nad industrijom i jedno odnjih je bilo: kako se poigrati sa desničarskom ikonografijom i ne postati žrtva iste. Ili kako usvojiti poetiku Remboa i izbeći njegovu tragičnu sudbinu? U pank je bila ugrađena autodestrukcija i kratak vek trajanja. U tom pokretu neuspeh je vrlo često bio tumačen kao uspeh.

NO  FOCUS

Dec 14 PLAY RAW

,,G.B.H. – Brit boys attacked by brats”(1981)

Pred sam kraj svoga života Derek Džerman u jednom od retkih intervjua kaže: ,,Koja je uloga umetnika u društvu ili, da postavim malo drugačije pitanje, da li postoji ta uloga uopšte? Ja mogu da potvrdim da me je poziv te uloge uvek brinuo i da je to razlog zašto sam prestao da slikam. Čak i ono što smo nekad zvali avangarda je sada potpuno prihvatljivo novim generacijama i postalo je deo njihovog komfora. Cela ideja anti-akademije se razvila u devetnaestomveku, a gledajte u dvadesetom, centralno kapitalizovana Država tretira slikarstvo kao razmenu čekova u banci tako da je to moderno slikarstvo totalno zatočeno vezama sa svakodnevnimž ivotom. Kao slikar, danas, ti si izolovan u svojoj sobi ili studiju i ja taj osećaj tretiram kao nešto nepodnošljivo. Hteo sam da budem slikar slika koje nestaju u situacijama sa kojima ja nemam nikakve veze”.

NO  FOCUS

Dec16 WATCHING YOU!!!

,,Gun Club – Live at Hacienda”(1983)

Dok su sve ostale pank grupe izgledale kao koherentne celine, članovi grupe ,,Demnd” su vukli svako na svoju stranu. U pozadini je bio Ret Skebis, ružni crvenokosi momak obučen u džins ,koji je udarao po bubnjevima kao mladi Kit Mun. Rej Barns koji se prozvao Keptn Senzibl, svirao je bas kao solo gitaru. BrajanDžejms je izgledao istrošeno kao Kit Ričards, dok je Dejvid Venien nadoknađivao manjak vokalnih sposobnosti efektnim imidžom iz horor fimova. ,,Damnd” su bili odani poklonici vratolomne destruktivnosti. Bili su brutalni klinci pank pokreta. Njihov nedostatak proračunatosti i istrajavanje na divljoj zabavi značili su da je njihov brzi uspon bio otežan nemogućnošću bilo kakvog planiranja. Dok su ostali pank bendovi počeli pažljivo da razmišljaju o svojim sledećim koracima, ,, Demnd” su jednostavno krenuli i kreveljili se po svetu kao da ne postoji sutra.

NO  FOCUS

Dec 17 ROAR OF LION

,,Burning Spear live in Germany”(1981)

Leonard Hovel (1898 -1981) je kao mali napustio Jamajku jer njegovi roditelji nisu hteli da bude svedok na suđenju za ubistvo. Posle povratka iz Njujorka početkom tridesetih prošlogveka, nastanjuje se na karipskom ostrvu Sveti Tomas. Na tom ostrvu afrički religiozni kult Kumina je bio najači na Karibima. Kumina je trans orijentisani ritual poreklom iz Konga i Rastafarijanci su ga prihvatili u svojim ritualima sa pojačanim uticajem ritmičnog bubnjanja. Kumina ritual i opšti način života pretpostavlja izbacivanje soli iz svakodnevne upotrebe. Kasnije kada se Leonard Hovel, konačno, vratio na Jamajku ceo Kumina ritual je predstavljao bazu za organizaciju života u prvom pravom rastafarijanskom kampu koji je Hovel nazvao ,,Pinakl”. Jela koja su se kuvala i distribuirala u kampu nisu sadržavala so u svom sastavu i ta praksa je rastafarijanskoj zajednici psihološki simbolizovala rast nadanja, zaštite identiteta i očuvanje afričkih korena.

NO  FOCUS

Dec 18 TALKING ABOUT DEATH?

,,Liquid  Sky” by Slava Tzukerman (1984)

Proslavljeni ,,bit” pisac Vilijam Barouz je još sedamdesetih predvideo ,,bankrot” Holivuda: ,,Filmska banka je prazna. Da bi se prikrio bankrot studija stvarnosti najvažnije je da se nikome ne dozvoli da sagradi novu scenografiju stvarnosti. Film stvarnosti postaje instrument i oruđe monopola. Puna težina filma usmerena je protiv svakoga ko film dovodi u pitanje, s posebnim naglaskom na glumce i pisce… Pogledaj sebe na zvučnom filmu. Onda zaustavljaj projektor i zvučni zapis sličicu po sličicu: stop, dalje dalje dalje, stop, dalje dalje. Stop. Kad zvučni zapis stane on nestaje. Kad projektor stane na ekranu ostaje nepomičnaslika. To je tvoja poslednja slika, poslednje što ćeš videti… Smrt je konačno razdvajanje zvučnog zapisa i slike”.

NO  FOCUS

Dec 19 NO MORE LOVE

,,Rockers” by Theodoros Bafaloukos (1977).

U godini 1980-oj, Jamajku je ponovo zahvatio haos zbog izbora. Bila je to najsurovija izborna kampanja koju je rajsko ostrvo na Karibima ikada videlo. Sve je izgledalo kao građanski rat u kome je Edvard Siega optuživao Majkla Menlija da želi da Jamajku gurne ka komunistima. Manli je čak preživeo atentat i bilo je više nego očigledno da će se Siega potpomognut američkim novcem domoći vlasti. Kada je Siega objavio pobedu i kada su se strasti smirile, Jamajka je izbrojala preko hiljadumrtvih. U vremeizbora i Li Skreč Peri je doživeo napad od strane naoružanih nasilnika koji su upali u studio i tražili trake koje je Peri snimio za Boba Marlija. Peri nikada nije predao trake i zli jezici su tvrdili da je cela priča prelila čašu između dve legende jamajčanske muzike. Surova jamajčanska borba za vlast u kojoj su se opet umešale frakcije gangstera nije ostavila po strani Boba Marlija i Li Perija. Samo dve godine posle koncerta ,,One love” na kome su se političari rukovali , sve je otišlo u slivnike. U septembru te godine Bob Marli je kolabirao na koncertu u Njujorku i ispostavilo se da se rak sa Marlijevog palca proširio na celo telo. Bob Marlijevi dani su bili izbrojani.

NO  FOCUS

Dec 20 FIRST KICK THE ASS THEN ASK

,,Clash – Rude Boy” by David Mingay and Jack Hazan (1981)

Nekoliko nedelja od osnivanja, grupa ,,Demnd” je dobila prostor za vežbanje i najavljivana je kao konkurencija ,,Seks Pistolsima”. U međuvremenu, druga polovina benda ,,London SS” se nekako spetljala sa Džo Stramerom koji se setio momenta tog susreta i sa simpatijama ga opisao: ,,Jednog jutra sam pevušio i neka ekipa je buljila u mene dok su na klupi ispijali piva. Pomislios am da su kavgadžije i da će doći do tuče. Bili su to Pol Simonen, MikDžons i Viv Albertin. Imao sam utisak da su hteli da mi priđu i ja bi ih bez pitanja udario. Malo kasnije Berni mi je objasnio da su Mik i Pol svirali u ,London SS’-u i da želi da nas spoji u novi bend. U stvari, Kit Levin mi se pridružio kada sam prvi put otišao do njihovog skvota na Šepards Bušu gde smo razmišljali o imenu za bend. Mislim da smo se nedelju dana zvali ,Psihotik Negativs’, pa smo onda bili ,Vik Hartdrops’ i konačno je Pol došao nai deju da se zovemo ,Kleš’.”

NO  FOCUS

Dec 21 BLACK HOLE

,,Gang of Four at Rockpalast”(1983)

Alan Vega, pevač njujorškog dueta ,,Suisajd” seća se prvog nastupa benda kada su se on i Marti Rev zatekli u rupčagi koju su Njujorčani zvali ,,Punk Best”: ,,Bilo je to početkom sedamdesetih u toj sali koju su zvali ,Najbolji pank’ i to mnogo pre nego što je reč ,pank’ bila upotrebljena. To je u stvari bio jedan ofucani loft na Brodveju gde su se stalno dešavali neredi.Te večeri nije bilo ništa bolje i Martin nije ni mogao da svira kibords već je svirao bubnjeve. Ja sam imao trubu i gitaru i zajedno smo kreirali nepodnošljivu buku jer nismo imali nikakve pesme za repertoar. Nismo znali gde da počnemo. Sledeća svirka je bila posle godinu dana jer nas niko nije zvao pre toga. Tako je sve počelo i mogu vam reći da kada smo Martin i ja krenuli sa svirkama u Njujorku se na muzičkom planu nije dešavalo baš ništa”.

NO  FOCUS 

Dec 23 WHITE NOSE, BLOODY MONEY

,, The Harder They Come” by Perry Henzell (1976)

Posle krvave inicijacije sa političkim izborima na Jamajci 1980-e Li Skreč Peri je rešio da se skloni u Njujork. Scena u ,,Velikoj jabuci” je oberučke prihvatila poznatog producenta sa Jamajke koji je sa zadovoljstvom ušao u nove eksperimente. Li Peri se uselio u lep stan na Irvin Plejsu i uskoro je njegov dom postao obavezna adresa za njujorške avangardne umetnike. Droga kokain je bila gospodar njujorške muzičke scene u tom periodu i njene destruktivne moći su se prenele i na ostrvo Jamajku. Igrom slučaja ili ne, epidemija kreka na Jamajci je počela sa dolaskom novog lidera Edvarda Siege. U jednoj od zabeleženih uspomnena Fil Foks je rekao da je ponudio kokain Li Periju u njegovom stanu i da ga je ovaj uzeo i sa njime se posipao po telu dok je gost samo zurio kako za njega dragoceni prah propada. Li Peri je objasnio Foksu da voli da popije i popuši po koji splif, kokain je smatrao otrovnom supstancom. U celoj toj Perijevoj njujorškoj situaciji pojavila se i njegova odbegla supruga Paulina.  Li Peri joj je oprostio avanturu sa drugim rege umetnikom i prihvatio je nazad dajući joj šest hiljada dolara da kupi kola u Nju Džerziju. Nažalost, Paulina je sav novac potrošila na kokain i tako se pridružila, na Perijevo veliko nezadovoljstvo, klubu uživalaca ove skupe i pomodne droge.

NO  FOCUS

Dec 24 SEARCH AND DESTROY

,,Cabaret Voltaire Live at Hacienda”(1983)

,,Traži one individue koje su neobične, prosvetljene, koje veruju u snagu vere i koje sigurno traže tebe da to podele. Podaj stimulans, spekulaciju, ideju, sarađuj, koordiniši, podeli informaciju ili teoriju, preporuči izvor ili navedi imena onih koji te inspirišu preko medija, mita ili sinhroniciteta. Ništanijejačenegoanarhističnapotencija i kulturnarezonancaonihkojisudugobiliusamljeni. Spremi se da nastupiš globalno, da činiš čak i glupe zadatke da bi demonstrirao samom Sebi, i ostalima koji su se udružili sa tobom, to da apsolutno razumete da ste se dobrovoljno povezali da bi služili višim ciljevima koje ponekad zovemo Umetnost i da javna priznanja nisu vaši motivi tako da vas niko nikada neće zloupotrebiti. Nema ništa ružnije nego kada ugledate osobu koja želi da bude bogata i poznata i misli da ti ,kvaliteti’ onih svekonzumirajućih modernih normi, imaju neki smisao ili vrednosti u pogledu ljudske evolucije u poređenju sa lepotomN ajvišeg, beskrajem i kreacijom duha”

Dženezis Poridž

NO  FOCUS

Dec 25 FREE SPEACH

,,Downtown 81” by Edo Bartoglio (1981)

Leni Brus nije imao milosti ni prema kome, pa ni prema samom sebi. Ponekad je na bini imao ,,napade” samokritike koji su u kontekstu sa prethodno izgovorenim šalama stvarali magičnu sliku hrabrog umetnika u svetu u kome su malobrojni bili na njegovoj strani. ,,Ponekad je život za mene sličan onom magičnom ogledalu sa vašara. Zagledam se i vidim sebe kao duhovitog dasu, nekog ko je duboko zabrinut međuljudskim odnosima. Onda se malopomerim i pogledam u isto ogledalo iz drugačijeg ugla i vidim pompeznog, subjektivnog guzičara čiji je humor daleko od duhovnog. Vidim u sebi tragove Mefistofelesa. Sav moj humor je baziran na nesreći i destrukciji. A, opet, ako bi ceo svet bio lep i smiren, sada bi stajao u redu za hleb gledajući u leđa šefu FBI-a Dž. Edgaru Huveru. Ja nisam ,Kralj komedije’ i sigurno je da neću promeniti ovaj svet. Ali, toliko sam nesrećan sa ponašanjem nekih od nas da kad ih uhvatim ,na nišan’ i ispljujem pred vama, osećam se blaženo.”

NO  FOCUS

Dec 26 RAZBAŠTINJENI

,, Ghost Sonata’’ by Tuxedomoon(1991)

,,Siromašni su razbaštinjeni. Pa, umetnici aktivisti igraće na ulicama, govorićemoš ta se događa, koliko je loše, i šta ljudi mogu da urade da bi se stvari promenile, i koje je odredište, i šta je cilj revolucije, i kako tamo da dođemo. Revolucionarni umetnik tragaće za načinom da uroni ljude u takvu lepotu da će pocepati zastave i zbaciti vojske, osnovati komune i ćelije i društvo u kojem se može živeti. Zato što buržujsko društvo ne govori ljudima šta je lepota. Tajne su prisvojili bogati svojim ekskluzivnim obrazovanjem i gramzivošću, a narod se truje živom masovnih medija. Pobedićemo i isteraćemo sve nasilje i uzroke nasilja, potrebu za nasiljem, nasilje u svim oblicima, nasilje ruku, zubi, bomba, policije, vojske, države, prava, zemljišta, nekretnine, imovine, obrazovanja, društveno, političko, moralno i polno, To je posao Sveta.”Džulijan Bek”

NO  FOCUS

Dec 27 TO NE VESELO, VEĆ IM PRESELO

,, Linton Kwesi Johnson with Dennis Bowell Dub Band live in Paris”(2003)

,,Se svašta kaže

se svašta laže

šta mladi traže

kako ko snađe

to ne veselo

to im preselo

dođe mu zgoda

se nešto proda

dođe mi zgoda

tu nema nikoga

dođe mu zgoda

se stera moda

dođe mu zgoda

plešesa žena

dođe mu zgoda

na usta pena

dođe mu zgoda

ne pita cena

se svašta kaže

šta mladi traže

da oće svađe

to ne veselo

to im preselo

dođe mu zgoda

se zatalasa

dođe mu zgoda

beži sa časa

dođe mu zgoda

se licka dasa

dođe mu zgoda

maler nabasa

dođe mu zgoda

gutne ga sena

dođe mu zgoda

ne pita cena

dođe mu zgoda

se travki poda

dođe mu zgoda

snaga da doda

dođe mu zgoda

malo sloboda

dođe mu zgoda

ne zna di hoda

dođe mu zgoda

sa neka žena

dođe mu zgoda

ne pita cena

se svašta kaže

se svašta laže

šta mladi traže

ne legni vraže

to ne veselo

već im preselo.”

NO  FOCUS

Dec 28 AWAY ONE YEAR

,,Magazine – Real Life and Thereafter, Live in Manchester ”(2009)

By Gregory Corso

I think of New York City

Forgotten as a blue haired pet of childhood love –

Tonight the night is full;

The stealthy Mayor in his fine discipline

Moves in proportion like a large jewel with furry feet;

Taps his long straight nose through the years of his term,

A ghost with worry-thoughts of city-

Beneath the Washington Square arch he feigns to forget

The new denunciations of the day.

This has never been the Mayor of my city,

Occasionally stopping in a barren area

With magnificent foundations in his eyes.

I have not promised blessing upom leaving Gotham gate;

In lovelier cities I join my dreams in whose care I depend

Though not once owning love to any city but the city of my heart.

New York City. It is fierce now; chariot-locked in the sky

Like a stag scraping its back against mountains.

Fierce as a doleful vision, giving piteous grammercy.

In a dying cat’s Egyptian eyes

The lovely mouse is a man of dreams, so my city:

Dreamy solace of rivers and bridges brightly onionskinned in the night.

Down many urchin avenues

I see the days of my city bearding its face

Its measure of skeleton clanking like a stove

The shell of Death come to navigate a city to the tomb.

NO  FOCUS

Dec 30 RAT U VAVILONU

,,Peter Tosh Live’’ (1984)

Rastafarijanci sagledavaju sebe kao agente koji pospešuju destrukcijuVavilona i rege muzika je njihovo najjače oružje. Kako oni sami kažu ,,chanting down Babylon” ili ,,beating down Babylon” je prvi i osnovni cilj. Rege muzika pomaže svakome ko hoće da se uključi u ovaj proces uspostavljanja samopoštovanja i sagledavanja situacije. Govoreći crnoj populaciji u Zapadnoj hemisferi i Africi prevashodno, a potom i svim ostalim potlačenim rasama i narodima, rege muzika razbija tu koprenu ispred očiju podjarmljenih da oni, zapravo, moraju da prihvate zamke izmene identiteta koje Vavilon postavlja. Kroz rege liriku obespravljeni se podučavaju istoriji, rasi i svim ostalim bitnim elementima kojima se sprečava opresivna   i ponižavajuća strategija Vavilona. Raste kažu da je ,,rege muzika njihovo vozilo za političku, kulturnu, moralnu i duhovnu bazu iz koje se formira protest”.

NO  FOCUS

Dec 31 JEDAN CILJ

,,Stepping Razor Red X”(1987)

Markus Mozaja Garvi (1887-1940) je bio posvećeni afrocentrista koji je za crnačku populaciju u Americi i Karibima podvukao važnost da interpretiraju svoju sopstvenu istoriju. On je zagovorn ikideje da je Etiopija kolevka crne populacije čija kontribucija razvoju ljudske vrste je podjednako velika kao i ostalih rasa. Garvej je pasionirano radio za vreme svoga života kako bi se Afrika dekolonizovala i tvorac je slogana ,,Afrika za Afrikance, jedan Bog, jedan Cilj, jedna Sudbina”. Podstrekavao je povratak iz dijaspore u Afriku i to naročito obrazovanih crnaca koji su mogli da pomognu razvoju Crnog kontinenta. Garvijev ponos kao crnog čoveka i njegove doktrine afrocentrizma poslužile su kao baza za razvijanje rastafarijanizma. Rame uz rame Markus Mozaja Garvi i Hajle Selasije su najpoznatiji crni nacionalisti i pan-afrikanisti. Garvijev rođendan koji pada sedamnaestog avgusta je bitan dan u rastafarijanskom kalendaru. Pošto je predvideo dolazak Ras Tafarijatj. Hajla Selasija kao osloboditelja svih potlačenih crnaca i kako Hajle Selasije u očima Rasta predstavlja Isusa Hrista, Markus Garvej u istoj toj galaksiji ima status proroka kao što je bio Jovan Krstitelj. Slobodno se može reći da je Markus Garvi rastafarijanski Jovan Krstitelj.